Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč neskočit pod vlak?

Lidé se s nimi nebaví. Chodí kolem nich spíš s opovržením a odvracejí obličej s patřičným úšklebkem. Mnozí jsou zase chytří jak Wikipedie a hned je jim vše jasné.

Samozřejmě. Nikdy se do podobné situace nedostali a ve své malosti na sebe alespoň upozorňují nic neříkajícím tlacháním.

V úterý jsem se byl projít a podívat se do areálu Kutnohorské bobovky. Holky mají přijet na prázdniny tak chtěly, ať jim pošlu nové fotky. Věděly, že se tam staví nějaká dráha a chtěly prostě vidět, co je čeká. Na poslední křižovatce, kde se rozhodujete o směru na bobovku nebo na zimní stadion, seděl chlap o něco starší jako já. Žmoulal kousek chleba a v petce měl vodu. Pozdravil jsem ho a pokračoval udělat ty fotky pro holky. Když jsem se vracel, seděl tam pořád. Přišel jsem k němu a pokusil se dát řeč. Nebyl to problém tak jsem si sedl vedle něj a začali jsme kecat. Jmenuje se Pepa Mrázek a je mu 55 let. Nekouří, nepije a z dnešní moderní ganji se mu prý dělá zle. Tento rok je prý jeho poslední. Nechápal jsem a začal se ptát. Jeho příběh, který je nesmírně krátký, mě docela dostal a já si v ten moment uvědomil, že hodně věcí nechápu.

V roce 2018 bylo ještě všechno v pořádku. V lednu pracoval v Philip Morris v Kutné Hoře ale pod agenturou Randstad. Jenže v tom samém roce v září, Randstad propustil skoro 90% svých zaměstnanců. Nastoupil prý nový ředitel a toto bylo jedno jeho nařízení. Redukovat počet cizích zaměstnanců v domnění, že to kmenoví z PMI zvládnou vše a sami. Proti tomuto se nedalo vůbec nic. Musel okamžitě hledat novou práci. Nevybíral si a bral vše, co bylo. Hned od října si našel práci na dohodu.  

Pracovat začal v Benešově pekárně. Práce se mu prý líbila. Bylo to něco úplně jiného než doposud zažil. Problém byl ale v tom, jak se tam pracovalo, jak to fungovalo a jak se chovalo vedení pekárny k zaměstnancům. Zaměstnanec měl pocit, jakoby se vrátil do roku 1970. Takové tam jsou totiž stroje, na kterých se pracuje. Servis? Žádný. Prostě co si neopravíš to nefunguje. Mechanici? Ano jsou ale jejich ortel většinou skočil slovy „Dělejte to jinak“.  Jednatel je, dalo by se říci, bílej kůň. Takto o jednateli mluví i zaměstnanci. Nemá vůbec žádné slovo. Nicméně je to ta nejpříjemnější osoba z celého vedení. Hyenou je v pekárně majitel. Měl s ním rozhovor celkem třikrát ale s takovou arogancí a nadřazeností se prý nikdy nesetkal. Kdyby prý nebyly komise z Hygieny a BOZ zaplaceny, tak ta firma nemůže existovat. „Nikdy bych si nevzal do huby třeba škvarkovej chleba“ říká Pepa a ukazuje mi fotky toho, co se do chleba dává, fotky myší a koček běhajících po čerstvym pečivu nebo Rattus norvegicus pochutnávající si na vánočce. Když poukázal na nedostatky byla s ním dohoda okamžitě ukončena. Na jednu stranu se mu prý ulevilo, protože tam je skoro vše na hraně nebo i za hranou zákona. Na stranu druhou vyvstal nový problém s prací.

Ihned nastoupil do firmy Adient v Mladé Boleslavi. Neskutečné a škaredé chování mistrů a managerů. Obrovská fluktuace zaměstnanců. To vše přehlížel. Jenže byl problém s jeho dcerou a musel k ní jet ihned do léčebny. Náhradní volno nedostal a tak si po poradě s dětskou lékařkou, vzal dva dny pafagraf. Třetí den, po příchodu do práce, ho čekala výpověď. Prý nemají zájem o lidi, kteří do práce nechodí. Takže další jobovka.

Vše se začínalo nesmírně komplikovat. Začínaly chybět peníze na nájem. Poslední výplata od Bebešovy pekárny stále nedorazila a existenční miska vah se v ten moment přehoupla na klesající stranu. Ale pořád se mu nechtělo nic vzdávat. Našel si práci ve Středových pekárnách. Tam dostal výpověď pro čtrnácti dnech.

„Chceš vědět proč?“ptá se mě Pepa?    

Přikyvuji a poslouchám.

Do práce nastoupil a makal, jak nejlépe dokázal.

„Všichni tam chodí v bílém. To není jak u Beneše, kde můžete dělat i v montérkách od nafty“.

Požádal o pracovní oděv a obuv. Jenže ty prý dostane až po zkušební době. Nechápal, a proto si u své rodiny domluvil bílý stejnokroj. Poskytli mu ho chirurgové jedné nemocnice. Čtrnáctý den měl telefonický rozhovor s jeho mámou, která ho informovala o tom, kdy mu bílý stejnokroj dorazí a jakým způsobem jej odeslala. Majitelka pekárny tento rozhovor z povzdálí slyšela a druhý den dala Pepovi výpověď. Prý si v pracovní době domlouvá nějaky soukromy kšefty.

„A teď je konec. Nezaplatil jsem dva nájmy a jsem na ulici. Ještě jsem mezi tím zkoušel Jusdu a Foxconn. Problém. V mládí jsem byl rebel s velkým R. Můj trestní rejstřík není čistý a díky tomu jsem se nedostal do Foxconnu ani do Jusdy. Nejsem vrah ani násilník. Ale ten čistý rejstřík chtějí dnes skoro všichni.“

Chvíli jsem mlčel a pak jsem se ho zeptal, co všechno umí, co dělal a co ho baví. Zamrazilo mě, když dokončil svůj monolog.

„Podívej se, jsem jen vyučený elektromechanik a navíc bez maturity. Nemám padesátku a bez ní mohu tak akorát zapínat a vypínat světla v ložnici. Praxi skoro žádnou nemám. Celý život jsem se pohyboval kolem počítačů. Postavím ti firemní síť na klíč a budu ti ji spravovat. Dlouho jsem dělal IT. Udělám ti webovky, eshop a vše co má co do činění s internetem a to včetně všech sociálních sítí. Vím jak cílit reklamu. Dělal jsem dopravní logistiku a dokonce jsem byl zaměstnán jako CEO kde jsem vlastně postavil firmu která dovážela z Asie fotopříslušenství, foťáky, elektroniku atd. Zařizoval jsem vše od DPH přes dopravu až po EORI a věci s tímto spojené. Dlouho jsem pracoval u firmy, která tzv. špiclovala na objednávku. Toto je ale nekomentovatelny téma. Problém je ale jinde. U nás nikoho nezajímá, jaký přínos by jsi byl ty pro firmu. U nás musíš mít na vše papír.  Pracovat tedy jako CEO bez maturity nebo alespoň Dis, Mgr.? Nemyslitelné. Mě si tak tituloval veřejně zaměstnavatel. Pracovat jako IT bez školy v oblasti IT? Nemyslitelné. Já tak pracoval, protože ti lidé viděli, co dokážu, ale hlavně nebyly to české firmy. Na našem území jen podnikali. Dělal jsem servisáka výpočetní techniky. Ale to je vše už dávno pryč. Je mi 55 let a takovy starce dnes nikdo nechce.“

Potom bylo chvíli ticho, když se mě Pepa zeptal.

„Slyšíš ho?“

Nevěděl jsem co má na mysli. Troubil kamión, byl slyšet vlak, kolem nás ptáci a někde křičely děti, jak si hrály.

„No ten vlak, slyšíš ho?“

„Jo, slyším. Proč?“ptám se ho.

„Můžeš mi říct, proč bych teď, pod ten vlak neměl skočit?“

Pomalu se s ním loučím, beru si na něj kontakt a odcházím domů.  

Autor: Viliam Ondrejka | pátek 27.4.2018 16:54 | karma článku: 19,22 | přečteno: 579x
  • Další články autora

Viliam Ondrejka

Eva Rachmanová - anděl z podpory eshopu Alza.

Jednání s podporou eshopu Alza pro mě byly doposud velmi špatné zkušenosti. Strojový přístup který není příjemný a stavy, které mnohdy vyžadovaly použití Neurolu. Až do včera.

16.12.2023 v 13:34 | Karma: 16,74 | Přečteno: 471x | Diskuse| Osobní

Viliam Ondrejka

Vlčí smečka.

Vlčí smečka je desetidílný miniseriál o práci v Česku. Byl to běh na dlouhou trať a to proto, že lidé nebyli objektivní. No a neobjektivitě a zášti jsem se potřeboval vyhnout. Proto trvalo vše tak nekřesťansky dlouho.

30.11.2019 v 17:39 | Karma: 9,76 | Přečteno: 291x | Diskuse| Občanské aktivity

Viliam Ondrejka

Slzy a bolest namísto sektu.

Někdy si připadám, jako bych nežil mezi lidmi ale mezi zvířaty. Ale myslím si, že ani zvířata se k sobě takto nechovají.

1.1.2019 v 13:53 | Karma: 9,99 | Přečteno: 832x | Diskuse| Osobní

Viliam Ondrejka

Mobilní FUP 300GB pro LTE

Při hledání mobilního internetu jsem narazil na nabídku 300 GB dat měsíčně v LTE síti. Ne, není to překlep. Jen to opět není v Česku.

13.2.2018 v 23:15 | Karma: 13,24 | Přečteno: 411x | Diskuse| Ostatní

Viliam Ondrejka

Co pro Vás znamená láska?

Simona Halová položila na facebooku otázku „Co pro vás znamená láska?“. Neznám Simonu, nevím kolik je jí let, nevím nic o pohnutkách, které ji vedly tuto otázku položit.

7.2.2018 v 5:50 | Karma: 6,55 | Přečteno: 263x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1002x
Rád fotím, píšu, jím, spím a mám rád expresivní jazyk. Mám rád slang. V mém případě zapomeňte rejpalové na uniformní gramatiku.

Miluji Asiatky. Nemám řidičák ani pilotní průkaz ale dokážu odjet i tankem nebo odletět letadlem. Nemám zbrojní průkaz ale s přehledem sundám krabičku cigaret na 400 metrů. Moje externí manželka o mně řekla, že jsem jedinej prototyp svýho druhu na celym světě.

Seznam rubrik